posshill

Låt humor vara en del av vardagen

Bluff och Fejk

2 kommentarer

Nu händer det titt som tätt att det ute på nätet förekommer  bluff och fejk av alla de slag. Ofta hittar vi bilder på Facebook som är manipulerade och vissa ser så verklighetstroget ut att många går på bluffen. Moln som ser ut som björnar eller ett vakande öga från himmelen med knäppta händer i bakgrunden. I alla tider så har vi människor varit intresserade av vad som sker omkring oss, att vi inte alla gånger kan skilja åt verklighet och fantasi.

Vissa av dessa storyn och bilder är säkert helt harmlösa och upphovsmannen vill bara visa sin skicklighet, men i andra händelser finns det risk att det är frågan om att plantera in trojaner, för att fiska adresser eller vännerna på fb i syfte att sälja reklamer. I några fall kan det vara att helt enkelt förstöra för någon annan och eventuellt kapa datorn.

Har en gång varit med om att min dator blivit kapad och kunnat se i realtid när någon tagit över. Då förstod jag vad som höll på att ske och reagerade snabbt med att stänga av datorn. Det var under den tiden man höll kontakt med nätet genom att ringa upp ett modem och invänta klarsignal. Ändå blev den c:a 1 minut som den hann vara kapad, att kosta mig en hel del i datareparationer och förlorad arbetstid, emedan det var min arbetsdator på jobbet.

Tidigare fanns det dessa s.k. Nigeriabreven där det oftast var någon som var tvungen att flytta t.ex. 45 miljoner $ och som utlovade en belöning på kanske 10% om man hjälpte till med överföringen. Då kom dessa brev via faxen och det fanns även försvunna släktingar som gått bort i Afrika och man ville ha kontakt för överföra dessa dollar till mig. Hede en gång räknat ut att jag hade en bit över 100 miljoner $ som jag antingen hade ärvt eller kunnat få som belöning för att hjälpa dessa. Inget blev gjort och inga miljoner infann sig på mitt konto.

När jag såsom företagare i över 30 år jobbat på i snickeribranschen har det även där funnits flera andra typer av bluff. Har nämligen ”tilldelats” en massa kvalitetspriser från Spanien, där det i vackra ordalag förklarats för mig på tyska och engelska varför mitt företag vunnit dessa priser. Första gången så faxade jag och tackade, samt väntade att priset skulle skickas till mig. Då kom förklaringen till varför det hade tilldelats mig. Jag var tvungen att närvara personligen vid ceremonin och galamiddagen, samt bo på ett lyxhotell med hutlösa priser. Prislappen för kvalitetspriset var på ungefär 4000.-€ och då talar vi om mitten på -90 talet. Den tiden var 4000.-€ många, många månadslöner. Det blev inga prisstatyetter, men jag har kvar bilderna på dessa i alla fall.


 

2 thoughts on “Bluff och Fejk

  1. Det borde kanske heta Fakebook?? 😉

    Gilla

Kommentera

